The academic life of professors of the Escuela Normal Bilingüe e Intercultural de Oaxaca during the COVID-19 pandemic

Authors

  • Laura Teresa Castillo Salinas Facultad de Filosofía y Letras Universidad Nacional Autónoma de México

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.rdp.2023.6.52

Keywords:

Academic life, COVID-19, digital divide.

Abstract

The education sector was one of the hardest hit by the COVID-19 pandemic. The confinement led to the search for new forms of teaching work in basic education, but also the academic life of teachers in Higher Education Institutions was disrupted. The case of the Escuela Normal Bilingüe e Intercultural de Oaxaca was no exception. The circumstances led to the construction of new forms of integration between students, teachers and the community, which allowed the completion of the school cycles, but they also contributed to the professionalization of teachers in technologies and to unifying seminars and evaluations. The aims of this
paper are to analyze and understand the academic life of ENBIO professors during the pandemic in order to learn about the difficulties they have faced, for example, the digital divide, and their commitments to reduce it.

References

Celaya, J. (2008). La empresa en la WEB 2.0. Grupo Planeta.

Gómez-Mejía, L. R., Balkin, D. B. & Cardy, R. L. (2001). Dirección y gestión de recursos humanos (3a ed.). Pearson.

Gómez, L., & Tacuba, A. (2017). La política de desarrollo rural en México. ¿Existe correspondencia entre lo formal y lo real? Economía, 14(42), 93-117. http://www.scielo.org.mx/pdf/eunam/v14n42/1665-952X-eunam-14-42-93.pdf

González Melchor, J. (2017) Significados de la vida académica. Cinco casos de pedagogas de prestigio de la UNAM. [Ponencia]. XIV Congreso Nacional de Investigación Educativa COMIE. http://redeestrado.org/xi_seminario/pdfs/eixo7/72.pdf

Grediaga, R. (2000). Profesión académica, disciplinas y organizaciones. ANUIES.

Hall, S. (2022, 26 de enero) Digital Report: Informe sobre las tendencias digitales, redes sociales y mobile. We Are Social. https://wearesocial.com/es/blog/2022/01/digital-report-2022-el-informe-sobre-las-tendencias-digitales-redes-sociales-y-mobile/

Imbernón, F., Silva, P. & Guzmán, C. (2011). Competencias en los procesos de enseñanza-aprendizaje virtual y semipresencial. Comunicar, 36, 107-114.

Lloyd, M. (2020). Desigualdades educativas y la brecha digital en tiempos de COVID-19. En H. Casanova Cardiel (Coord.), Educación y pandemia. Una visión académica. IISUE, UNAM.

Lucca Irizarri, L., & Berrios Rivera, R. (2003). Investigación cualitativa en educación y ciencias sociales. Publicaciones Puertorriqueñas.

Martín, M. (s. f.). 24 Redes más usadas en el mundo. NeoAttack. https://neoattack.com/blog/redes-sociales/amp/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la cultura (UNESCO), Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). (2020a, abril). El coronavirus Covid-19 y la educación superior: impacto y recomendaciones. https://www.iesalc.unesco.org/2020/04/02/el-coronavirus-covid-19-y-la-educacion-superior-impacto-y-recomendaciones/

Organización de las Naciones Unidas para la Educación la Ciencia y la cultura (UNESCO), Instituto Internacional para la Educación Superior en América Latina y el Caribe (IESALC). (2020b, mayo). COVID 19 y educación superior: de los efectos inmediatos al día después, análisis de impactos, respuestas políticas y recomendaciones. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=7502929

Sanz, A. (s. f.). 23 Ventajas y desventajas de las redes sociales en 2021. NeoAttack. https://neoattack.com/blog/ventajas-y-desventajas-de-las-redes-sociales/

Secretaría de Desarrollo Social (Sedesol). (2010a). Catálogo de localidades. http://www.microrregiones.gob.mx/catloc/LocdeMun.aspx?buscar=1&tipo=nombre&campo=loc&valor=cuauhtémoc&ent=30&mun=038

Stake, R. E. (1995). Investigación con estudio de casos. Morata.

Toro, B. (2014). Guioteca. https://www.guioteca.com/redes-sociales/cuales-son-las-5-principales-redes-sociales-hoy-en-dia

Telesurtv.net. (2020, 16 de julio). ¿Cuál es el rol de las TIC ante la pandemia por Covid-19? https://www.telesurtv.net/news/covid-rol-tecnologias-informacion-comunicacion-pandemia-20200715-0062.html

Published

2022-11-15

How to Cite

Castillo Salinas, L. T. (2022). The academic life of professors of the Escuela Normal Bilingüe e Intercultural de Oaxaca during the COVID-19 pandemic. Revista Digital De Posgrado, (6), 37–48. https://doi.org/10.22201/fesa.rdp.2023.6.52

Issue

Section

Articles