Didactics and philosophy: perception of high school student

Authors

  • Estephany

DOI:

https://doi.org/10.22201/fesa.rdp.2024.8.66

Keywords:

Didactics of philosophy, learning philosophy, student perception, High School College

Abstract

Philosophy is a discipline that reflects the essential problems of humanity. This paper shows the discussions that the didactics derived from this discipline face on how to teach and learn about philosophy. The objective of this research is to analyze the students’ perception of the subject of philosophy at the level of upper secondary education in Mexico, from a phenomenological approach. Eighteen surveys of students from the Colegio de Bachilleres, Mexico City (CdMx) were collected based on their potential open-response content, to learn about their experiences during philosophy classes.The results showed that the students shared similar feelings and emotions about the subject, but also faced difficulties related to the content, the workload and the attitude of some teachers. It was concluded that the philosophy teacher must create a dynamic environment based on the didactics of  philosophy without losing sight of its disciplinary content. Finally, the student does not reject philosophy, but rather activities that do not make pedagogical sense, so the importance of affectivity is noteworthy as a factor that strengthens the bond between students and teachers, as well as their interest in philosophical knowledge.

References

Aguilar Gordón, F. (2019). Didáctica de la Filosofía. REXE. Revista de Estudios y Experiencias en Educación. 18(38), 129-152. https://doi.org/10.21703/rexe.20191838aguilar8

Aguirre, G. (2017). Propuesta didáctica para el mejoramiento de la enseñanza y el aprendizaje de la filosofía en la institución educativa José Antonio Galán de Floridablanca-Santander. [Tesis de maestría inédita]. Repositorio institucional de la Universidad Autónoma de Bucaramanga. https://repository.unab.edu.co/bitstream/handle/20.500.12749/2223/2017_Tesis_Aguirre_Corzo_Gina_Lorena.pdf?sequence=1

Barraza Macías, A. (Asesorías de Investigación). (2021). El uso de la encuesta en la investigación cualitativa. [Video]. Youtube https://www.youtube.com/watch?v=q7bNJjQHCPk Castillo, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social. 10(20), 7-18. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/fenomenologia_como_metodo

Castillo, N. (2020). Fenomenología como método de investigación cualitativa: preguntas desde la práctica investigativa. Revista Latinoamericana de Metodología de la Investigación Social. 10(20), 7-18. http://relmis.com.ar/ojs/index.php/relmis/article/view/fenomenologia_como_metodo

Cerletti, A. (2015). La enseñanza de la filosofía en perspectiva. Editorial Eudeba; Libreo digital EPUB.

Cifuentes Medina, J. E. (2015). Recursos didácticos para la enseñanza de la historia de la filosofía. Escuela de Filosofía-UIS, 14(2), 241-279. http://dx.doi.org/10.18273/revfil.v14n2-2015012

Colegio de Bachilleres (2018). Programa de la asignatura Problemas filosóficos. https://cbgobmx.cbachilleres.edu.mx/que-hacemos/Programas_de_estudio_vigentes/6to_semestre/basica/06_Problemas_filosoficos.pdf

Corcelles, M., & Castelló, M. (2013) El aprendizaje de la filosofía mediante la escritura y el trabajo en equipo. Revista de investigación en educación, 11(1), 150-169. http://reined.webs.uvigo.es/ojs/index.php/reined/article/viewFile/606/269

Delgadillo Avella, W. M. (2018). Una enseñanza de la filosofía en la educación media colombiana desde la educación problematizadora de Paulo Freire. [Tesis de licenciatura inédita]. Repositorio institucional de la Universidad Pontificia Bolivariana. Escuela de Teología, Filosofía y Humanidades. Facultad de Filosofía. http://hdl.handle.net/20.500.11912/4338

Fuster, D. (2019). Investigación cualitativa: Método fenomenológico hermenéutico. Propósitos y Representaciones, 7(1), 201-229. https://doi.org/10.20511/pyr2019.v7n1.267

Gómez, A. (2003). Introducción a la didáctica de la filosofía. Editorial Papiro.

Hamui Sutton, A., & Varela-Ruiz, M. (2013). La técnica de grupos focales. Investigación En Educación Médica, 2(5), 55-60. http://riem.facmed.unam.mx/index.php/riem/article/view/451Mañón Garibay, G. (2007). Enseñanza de la filosofía en la cultura actual. En D. Cienfuegos Salgado y M. C. Macías Vázquez (Coords.), Estudios en homenaje a Marcia Muñoz de Alba Medrano. La enseñanza del derecho (pp. 293-313). Instituto de Investigaciones Jurídicas; Universidad Nacional Autónoma de México. https://biblio.juridicas.unam.mx/bjv/detalle-libro/2406-estudios-en-homenaje-a-marcia-munoz-de-alba-medrano-la-ensenanza-del-derecho

https://www.unamenlinea.unam.mx/recurso/82737-ensenanza-de-la-filosofia-en-la-cultura-actual

Organización de las Naciones Unidas para la Educación, la Ciencia y la Cultura. (UNESCO). (2011). La Filosofía: una escuela de la libertad. Enseñanza de la filosofía y aprendizaje del filosofar: la situación actual y las perspectivas para el futuro. UNESCO; Unidad Iztapalapa; Universidad Autónoma Metropolitana. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000192689

Pacheco Avilez, G. A. (2020). Una aproximación interpretativa de la didáctica empleada por el docente de filosofía de la Institución Educativa Liceo Campestre Jean Piaget del municipio de Chinú-Córdoba. [Tesis de licenciatura]. Repositorio institucional de la Universidad Santo Tomás. https://repository.usta.edu.co/bitstream/handle/11634/33708/2020GariPacheco.pdf?sequence=6&isAllowed=y

Parelló, J. (2008). Didáctica de la Filosofía. Sophia, Colección de Filosofía de la Educación (4), 155-210. https://www.redalyc.org/pdf/4418/441846110008.pdf

Salazar Bondy, A. (2002). Didáctica de la Filosofía. SISBIB.

Sartori, G. (1998). Homo videns. La sociedad teledirigida. Taurus.

Uzcátegui, E. (1968). Didáctica de la Filosofía. Editorial Universitaria.

Published

2023-11-23

How to Cite

Estephany. (2023). Didactics and philosophy: perception of high school student. Revista Digital De Posgrado, (8), 8–28. https://doi.org/10.22201/fesa.rdp.2024.8.66

Issue

Section

Articles